Min syn av människohandel.

Jag såg en film igår kväll [ Human Trafficking ] . Det är en mycket gripande film och hemsk. Jag tycker att alla borde se den för då kan man få en förståelse av hur vissa kan ara så grymma .
Jag har verkligen fasnat för filmen och nu har jag fallit för detta me just MänniskoHandel. 
Vi har även Lilja 4-ever , den handlar om lika dant.

Denna text är värd att läsa , man ska kunna förstå hur andra har det också. !


Mer än 700 000 män, kvinnor och barn i världen uppskattas falla offer för människohandel (trafficking) årligen. Detta är det snabbast växande området inom organiserad brottslighet. Offren tvingas arbeta t.ex. i fabriker, inom lantbruk eller som tjänstefolk. De transporteras över landsgränser och säljs som en modern form av slavar. Från byar i Himalaya och till östeuropeiska städer lockas människor ? ofta kvinnor och unga flickor ? av utsikterna av ett välavlönat arbete i utlandet. Människohandlarna rekryterar sina offer via falska annonser, postorderkataloger och tillfälliga bekantskaper. När offren når fram till den slutliga destinationen tar man ifrån dem alla personliga papper och tillgångar och tvingar dem till tvångsarbete, och då ofta sexuellt utnyttjande.



Människohandel är ett världsomspännande fenomen. Kriminella grupper över gränserna är djupt involverade i människohandel, särskilt med kvinnor och barn i hela världen. Människohandel pågår inte enbart inom sexindustrin. Även barn köps till tvångsarbete i ljusskygga verksamheter och män arbetar illegalt i sk. ?3-D-jobb? (dirty, difficult and dangerous) ? smutsiga, svåra och farliga arbeten. På grund av brist på systematiska utredningar finns det emellertid inte mycket pålitlig statistik på området, d.v.s. statistik som kan användas för komparativa analyser och åtgärdsutformningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0